Archief

13 & 21 april 2024


In “Heritage’’ zingt Kamerkoor Arte Vocale een dwarsdoorsnede van de rijke Engelse koorliteratuur over de eeuwen heen.

 

Het programma start met een aantal parels uit de Renaissance, zoals ‘When David Heard’ en ‘O Lord, grant the King a long life’ van Thomas Weelkes, en het ‘Libera nos’ van John Sheppard. Via Henry Purcell’s ‘Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts’ treden we Romantiek en 20e eeuw in met o.a. een prachtige zetting van ‘Music, when soft voices die’ geschreven door Frank Bridge, die ook docent is geweest van Benjamin Britten.
De vocale hoogtepunten in het programma zijn de kleurrijke en speelse ‘Three Shakespeare songs’ van Ralph Vaughan Williams en het dubbelkorige ‘Faire is the Heaven’ van William Henry Harris. Deze laatste kent nog steeds een grote populariteit in het Verenigd Koninkrijk. Ook zullen er een aantal volkse liederen klinken die qua melodie misschien herkenbaar zijn, zoals Greensleeves en Scarborough Fair, maar volledig in een nieuwe jas zijn gestoken door bijvoorbeeld Michael McGlynn.
Tijdens de concerten zullen de stukken worden verbonden door Mirjam Kwebeman en Inge Mulder op saxofoon

25 & 26 november 2023

Dit najaar verdiept Arte Vocale zich in de bijzondere en kleurrijke werken van 19e en 20e eeuwse Franse componisten. Lily Boulanger en Gabriel Fauré staan hierbij in de hoofdrol. Kleurrijk zijn ook de verschillende teksten die componisten hebben gebruikt. Hymn au Soleil van Boulanger is een aanbidding van de zonsopgang, Iets wat we indirect ook terug zien in het derde deel van de Trois Chansons van Claude Debussy. De Chansons worden afgewisseld met reflecterende werken van Nederlandse (bijna) tijdgenoten Pierre de la Rue en Hubert Waelrant. De meest bijzondere tekst is die van Victor Hugo in Fauré's Les Djinns. Van deze wereldlijke pracht gaan we verder met het indrukwekkende geestelijke repertoire van Francis Poulenc die een vocaal uitdagend Salve Regina heeft geschreven, de Quatre motets van Maurice Duruflé die de gregoriaanse melodie als uitgangspunt neemt, en als afsluiting de magistrale Psalm 24 van Lily Boulanger. 

 

Het koor wordt bij een groot aantal werken begeleid door pianist Yvo Boytchev, die ook een intermezzo’s zal verzorgen. Kortom een veelzijdig en verrassend programma.

 

Na afloop van het concert is er een gezamenlijk napraten onder het genot van een drankje.

18 & 26 maart 2023

Op 18 en 26 maart a.s. gaf Arte Vocale haar twee voorjaarsconcerten “Peace I leave with you”. De concerten vielen in de veertigdagentijd voor Pasen en de muziek stond daarom in het teken van de lijdenstijd.

Het programma is gevormd rondom het centrale motet Komm, Jesu, komm van J.S. Bach. Alle liederen zijn op een of andere wijze verbonden met dit motet en laten zich samenvoegen tot één boodschap: Peace I leave with you; vrede laat ik met jou.

De hoekstenen van dit programma zijn het motet ‘Komm, Jesu, komm van J.S. Bach, ‘Immortal Bach’ van Knut Nystedt en het indrukwekkende ‘Wie liegt die Stadt so wüst” van Rudolf Mauersberger. Deze hoekstenen worden omlijst door liederen van Samuel Barber en Jacob Handl, lichtvoetige scandinavische volksliederen van Nystedt en Pedersen, Nachtlied van Max Reger en het ontroerende Peace I leave with you.

Met medewerking van organist Maarten Wilmink, die ons bij enkele liederen begeleidde en een prachtig muzikaal intermezzo verzorgde.

26 & 27 november 2022

In het najaarsprogramma ‘A New Dawn’ van Kamerkoor Arte Vocale komen verschillende advent- en kerststukken voorbij uit het rijke repertoire van o.a. Jan Pieterszoon Sweelinck, maar ook is er plaats voor nieuw werk. In dit geval laten wij een nog weinig uitgevoerd ‘Ave Maria’ van de jonge Utrechtse componist Diederik van der Laag horen. Daarnaast bevat het programma ook een weinig gehoord werk van Georgi Sviridov (overleden 1998) en de eveneens niet veel uitgevoerde “Songs of the Questioner” van de hedendaagse componist Thomas Lavoy.

Langzaam sluimert de feestelijke en hoopvolle verwachting van Kerst in slaap en nemen de nachtelijke klanken van Brahms, Holst en LaVoy het over. Na veel overdenkingen en het bewonderen van de nachtelijke hemel opent zicht de dageraad in al haar warmte met “O radiant dawn” van James MacMillan en sluiten we het concert feestelijk af met muziek van John Tavener.

M.m.v. Ivo Boytchev op vleugel

26 maart & 2 april 2022

De Rachmaninov ‘Vespers’ (opus 37, 1915) staat centraal in de twee concerten die Arte Vocale samen met kamerkoor Canteklaer uit Enschede zullen gaan uitvoeren. Prachtige, indrukwekkende en troostrijke muziek, waarin die zo kenmerkende klank van diepe bassen en contrasterende hoge stemmen van de traditionele Russische kerkmuziek hoorbaar is.

De teksten van deze Vespers zijn liturgische teksten uit de Russisch-orthodoxe kerk in het kerk-Slavisch, vergelijkbaar met ons kerk-Latijn. De klanken en teksten tezamen ademen een ongekende troost en rust uit.

De situatie in Oekraïne geeft deze muziek een nog intensere lading mee, mede door de parallel met de levensgeschiedenis Rachmaninov. Hij moest in 1917 met zijn gezin vluchten voor het heersende regime en de oorlog die volgde op de Russische revolutie in zijn moederland Rusland, waarnaar hij nooit meer is teruggekeerd.

M.m.v. Vocaal Ensemble De Troubadours

20 & 21 november 2021

Na bijna twee jaar van intense stilte klonk eindelijk weer koormuziek! Een bijzonder moment.
We openden het concert met het voor zesstemmig koor geschreven ‘Herr, nun lässest du deinen Diener in Friede fahren’ van H. Schütz, daarop aansluitend het dubbelkorige ‘Ich lasse dich nicht’ van J.S. Bach en we sluiten het muzikale gedenken af met de “Musikalische Exequien” van H. Schütz.

Na de pauze nemen wij u mee op weg naar het licht van advent. De muziek bouwt op naar het licht, melodieus en sprankelend, muziek van Parry, Mäntyjärvi, Britten en MacMillan. Muziek uit een andere tijd en met een heel andere sfeer.

Met Jeroen Pijpers, orgel, Elles Venhuizen, sopraan, Aaike Nortier, alt,Gijsbert Westland, tenor, en Rik van de Kolk, bas

23 november 2019

Arte Vocale bracht samen met Vocaal Ensemble Cordier een programma met 20e eeuwse Franse koor- en orgelmuziek, geïnspireerd op de Bretonse legende van Ys, de stad die is opgeslokt door de zee. Er wordt gezegd dat wanneer het laagtij is de torens van Ys net onder het wateroppervlak te zien zijn, en dat soms de klokken van de kathedraal te horen zijn vanuit de diepte van de zee. De ontdekking van deze magnifieke kathedraal en mysterieuze klanken werden o.a. hoorbaar in de ‘Messe Solennelle’ van Louis Vierne, het ‘Requiem’ van Maurice Duruflé en ‘Apparition de l'église éternelle’ van Olivier Messiaen, allen organist en componist in Parijs.

Met Sabine Henkel, alt-mezzo, Anna Lesterhuis, cello en Dennis Vallenduuk, orgel

17, 23 & 24 maart 2019

In dit programma nam Arte Vocale de luisteraar mee naar de Romantiek en de 20e-eeuwse componisten uit Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Hongarije. De eerste helft van het programma stond in het teken van het beladen ‘Wie liegt die Stadt so wüst’ van Rudolf Mauersberger, een reactie op het bombardement van Dresden tijdens de Tweede Wereldoorlog waarin de wanhoop en onmacht de overhand nemen. Deze onmacht zien we ook bij Leoš Janáček, die zijn dochter Olga verliest en een ‘Elegie’ voor haar schrijft. Deze indrukwekkende stukken worden omlijst door o.a. werken van Brahms, Bruckner, Hindemith, Ravel, Kodály en Schumann.

Met Julian Simmes op vleugel.

17, 23 & 25 november 2018

In dit project namen we de luisteraar mee naar de 16e eeuw, de tijd van ontdekkingsreizen. Samen met verteller Hans Maartens volgden we Willem Barentsz op zijn laatste expeditie richting het Noorden. We zongen muziek uit de landen waar Barentsz op zijn tocht langsvoer. Van de golven van de zee in de Five English Folksongs van Vaughan Williams, en de Koning van de Lelietjes-van-Dalen in Kung Liljekonvalje van Wikander. Hoor de mysterieuze klanken uit IJsland en overwinter op Nova Zembla, waar Le Champ des Morts (het veld van de doden) van Prokofiev als een eerbetoon wordt gezongen aan zeelieden die hun leven gaven voor het vinden van een noordelijke doorvaart.

Met Hans Maartens, verteller

25 maart & 7 april 2018

Het voorjaar van Arte Vocale stond in het teken van de Italiaanse barok, met het indrukwekkende tien-stemmige 'Stabat Mater' van Domenico Scarlatti in de hoofdrol. In het programma werd de passietijd vertolkt door dit monumentale werk samen met het 'Crucifixus' van Antonio Lotti waar de stemmen klagend tegen elkaar schuren en wenende harmonieën ter gehore brengen. Deze klankwereld vinden we ook terug in 'A Prayer for Unity' van de hedendaagse Russische-Engelse componist Alexander Levine, een gebed op teksten van de Russische priester Alexander Men. Als contrast op de passietijd zong Arte Vocale ook de 'Laetaniae Della Beata Vergine' van Claudio Monteverdi ter ere van de Maria-annunciatie die samenvalt met ons concert in Zwillbrock.

Met Līga Vilmane, orgel en Miriam Kroeze, cello

22 april 2018

Het Nederlands Kamerkoor voerde het Miserere van Allegri uit samen met Scarlatti's Stabat Mater en een Miserere van James MacMillan. Arte Vocale verzorgde hierbij het voorprogramma van dit bijzondere concert. Dit in het kader van het project ‘Zingen doe je samen’ van het Nederlands Kamerkoor.

25 & 26 november 2017

Op het programma stonden dubbelkorige werken van G. Homilius en Telemann, gevolgd door composities van J. Schein, uit zijn Fontana d'israel. De 3 Psalmlieder van P. Cornelius werden elk voorafgegaan door delen uit de pianosuites van Bach, waarop deze liederen waren geïnspireerd, prachtig gespeeld door Jeroen Hulshof. Vervolgd werd met juweeltjes van Hugo Distler, getoonzet op gedichten van Eduard Mörike, en een prachtig lied van Hugo Wolf. Het concert werd afgesloten met 3 delen uit de Geistliche Gesänge van Max Reger.

Als voorbereiding op dit concert verzorgde mezzo-sopraan Åsa Olsson van het Nederlands Kamerkoor op 14 oktober 2017 een enorm inspirerende masterclass. Er kwamen verschillende aspecten aan bod, zoals zangtechniek, stemvorming, en interpretatie.

Met Jeroen Hulshof, piano en Wim Wolbrink, verteller

25 & 26 maart 2017

''Songs of Farewell' is het thema voor het voorjaarsconcert van kamerkoor Arte Vocale. Ingetogenheid afgewisseld met een sprankeling van hoop. Een verlangen naar herdenking met een schreeuw naar alleen het goede. Vervagende stemmen in een prachtige buiteling van klanken door gezangen en instrumentale composities van het koperkwartet. Deze kunt u horen van een componist als Purcell met zijn 'Funeral Sentences', welke centraal staat in dit concert. Verschillende ingetogen liederen van Elgar, Harris en Parry, afgewisseld door instrumentale muziek van Paisible en Purcell. Dan het schrille contrast van Vaughan Williams' vrolijke English Folk songs. Afsluitend Whitacre met het bijzondere lied 'Sleep'. Deze periode heeft Jurriaan Poesse, als gastdirigent, het koor een bijzondere ervaring rijker gemaakt.

25 november 2016

Kleurig en veelzijdig is de komst van de herfst. Zinnenprikkelende beelden vormen het landschap; mist en zon wisselen elkaar af. Een tijdsperiode waar andere geluiden ontstaan en weer wegsterven.
‘Herfstklanken’ is het thema voor het najaarsconcert van kamerkoor Arte Vocale. Veelzijdige klanken van Bach met 'Komm, Jesu, komm’, de ‘Fünf Gesänge’ van Brahms, Tormis’ ‘Autumn Landscapes’, Vasks zijn poëtische liefdesliederen en andere componisten als Stenhammar, Gjeilo, Alfven en Sibelius. Een prachtig programma, samengesteld door en onder de inspirerende leiding van gastdirigent Jeanet Bosch.

Met Bennie Waanders, saxofoon

19 maart 2016

Na acht jaar met prachtige concerten nam Arte Vocale afscheid van haar dirigent Hans Noyens met een uitvoering van de prachtige Petite Messe Solennelle van Gioacchino Rossini in de Waterstaatskerk in Hengelo. Aan dit concert werd medewerking verleend door gerenommeerde solisten. De Petite Messe Solennelle is het mooiste werk dat Rossini in zijn latere jaren schreef en een van zijn allergrootste composities.
Het feestelijke karakter en de bijzondere bezetting van Rossini’s 'kleine' mis maken dit werk tot een juweeltje onder de koorwerken. Het karakter van de muziek varieert van verstilde intensiteit tot onstuimige opgetogenheid en zit vol met de memorabele melodielijnen en ritmische vitaliteit waar Rossini bekend mee geworden is.

14 november 2015

Na een succesvol voorjaarsconcert in Hengelo geeft kamerkoor Arte Vocale op zaterdag 14 november in de Bethelkerk te Hengelo opnieuw acte de presence. Arte Vocale zingt muziek van Russische en Baltische bodem. Op het programma staan o.a. delen uit de indrukwekkende vespers van Rachmaninov, mysterieuze muziek van de romanticus Taneyev en welluidende zettingen van teksten van de dichter Poesjkin door Ruslands best bewaarde geheim: Georgi Sviridov! Aangevuld met motetten van Stravinsky, spirituele muziek uit de Baltische staten van Rihards Dubra en buitenbeentje, want uit Noorwegen, Ola Gjeilo's melodieuze Ubi Caritas maakt dit het programma tot een rijk en gevarieerd geheel.

Met Hans Maartens, verteller