Programmatoelichting

In dit programma staat de muziek (na 1900) van het Europese Noordelijk Halfrond centraal samen met de ontdekkingsreis van Willem Barentz en zijn tijd van ontdekkingsreizen ‘Om de Noord’ in het algemeen. Samen met een verteller volgen we Willem Barentz op zijn laatste reis richting het noorden om o.a. het noordelijke gebied in kaart te brengen, maar vooral om een handelsroute te vinden richting Oost-Indië. We zingen tussen de vertellingen door muziek uit de landen die Barentz passeert, fysiek of ‘in de buurt van’. Als rode draad door het geheel zingen we kleine geestelijke liederen uit IJsland, die als een soort zegening gelden voor een veilige en succesvolle reis. Vandaar dat we het programma ook starten met het O Domine Jesu Christe van Sweelinck, een tijdgenoot van Barentz. Ons wel bekend zijn de volks-/zeeliederen van Vaughan Williams. Kung liljekonvalje is de bijzonder mooie opening richting de Scandinavische natuur. Je hoort de bloemen als waren open gaan en het mystieke landschap ontvouwd zich voor je ogen. Ave Maris Stella brengt meer complexiteit en dynamiek. Ave Generosa is het nieuwste stuk uit het programma (2017) en geeft een mooie ‘landschapssfeer en gevoel van nobelheid. Pseudo-Yoik van de Finse componist Mäntyjärvi is een levendig stuk gebaseerd op de taal van de Laplanders. Letterlijk gebaseerd op; het is een onzintaal van hoe de Laplandse taal overkomt op anderen. Na de Scandinavische gebieden komt Barentz aan in de Russische gebieden. Hij raakt vast in het ijs bij een poging om rond Nova Zembla te varen en probeert de wintertijd te overleven op het vasteland. ‘The Crown of Roses’ of ‘Legend’ van Tchaikovsky is absoluut een juweel van en stuk. Wanneer het ijs is gesmolten en Barentz en zijn bemanning terug willen varen overlijdt Barentz, en wordt begraven op Nova Zembla. Le Champ des Morts (het veld van de doden) zingen we als een begrafenisstuk, en als een einde der tijden van deze noordelijke pogingen om Indië te bereiken.Als laatste stuk van het programma zingen we verspreid in de kerk Immortal Bach, een bewerking van het koraal ‘Komm süsser Tot’ (J.S. Bach) door de Deense Knut Nystedt. Dit prachtige koraal wordt eerst gezamenlijk en vervolgens in verschillende tijdseenheden door verschillende groepen gezongen (bij de bladmuziek zit ook een uitleg). Het klinkt alsof de tijd stilstaat. Onvoorstelbaar dat er nog een soort diepere laag ontdekt is in de al bijzondere zetting van Bach.

Programma

O Domine Jesu Christe - Jan Pieterszoon Sweelinck
uit: Five English Folksongs - Ralph Vaughan Williams
> The dark-eyed sailor
> Just as the tide was flowing
> The lover͛s ghost
Kung liljekonvalje - David Wikander
Heyr, Himnar smidur - Þorkell Sigurbjörnsson
Ave Maris Stella - Trond Kverno
Ave Generosa - Ola Gjeilo
Ísland farsælda frón - Trad.
Heyr tu oss himnum á - Anna Thorvaldsdottir
Pseudo-Yoik - Jaakko Mäntyjärvi
Sofðu Unga Ástin Mín – Ásgeirsson
Legend (the crown of roses) - Pyotr Ilich Tchaikovsky
Le champ des morts - Sergei Prokofiev (arr. Franck Krawczyk)
Immortal Bach - Knut Nystedt / J.S. Bach

ZATERDAG 17 NOVEMBER

Oude Kerk,
Oude Kerkstraat 2, Borne

Route

VRIJDAG 23 NOVEMBER

Protestantse Kerk,
Jhr. von Heijdenstraat 4, Haaksbergen

ZONDAG 25 NOVEMBER

Martelaren van Gorcum Kerk,
Rekkenseweg 40, Rekken